"1979-ben a mozilátogatók a bőrükből is kiugrottak ijedtükben egy stílusos, megdöbbentő sci-fitől, melynek reklámja így figyelmeztetett: 'Az űrben senki nem hallja a sikolyod.' Valahol a 2001 és A texasi láncfűrészes mészárlás között egyensúlyozva, A nyolcadik utas: a halál savmarta ellenszert nyújtott a Harmadik típusú találkozások és a Csillagok háborúja csillogó-szemű optimizmusára. Jövőfantázia volt ez pengeéles agyarakkal. A műfaj úttörő klasszikusa, melyben lidércnyomásos alakot öltött a kimondhatatlan szorongás, melyben szemtanúi lehettünk egy újfajta mozihősnő születésének, és amelyből több különböző folytatás is született. Mivel jóval több volt, mint holmi fantasztikus rémmozi, Ridley Scott intelligensen vérfagyasztó alkotása a század egyik legtöbbet emlegetett sci-fi filmjévé vált, mely kifinomult intellektuális vitákat és gyakorlatias nézői reakciókat egyaránt kiváltott azzal, ahogy bátran tovább mert menni, mint előtte bármelyik film." (Alien Evolution)
2122-ben járunk... A Weyland-Yutani Társaság kereskedelmi vontató-űrhajója, a USCSS Nostromo a távoli űrben halad úticélja, a Föld felé; vontatmánya a 20.000.000 tonna ásványi érccel megrakott gigantikus finomító. Hét fős legénysége mélyálomban: Dallas kapitány, Kane elsőtiszt, Ellen Ripley altiszt, Ash tudományos tiszt, Lambert navigátor, Parker főgépész és Brett gépésztechnikus. És ott van még Jones, a macska... A hajó központi számítógépe, Anya idő előtt ébreszti a legénységet. Meglepve tapasztalják, hogy tíz hónapnyi útra vannak a Földtől, a Zeta II Reticuli rendszerben. Anya közli, hogy idegen eredetű, egyelőre tisztázatlan jelentésű rádióadást fogott, melyet az előírásoknak megfelelően ki kell vizsgálni. A Nostromo így hát megközelíti az adás forrását, egy kis planetoidot, mely később az LV-426 lajstromszámot és az Acheron nevet kapja. A viharos leszállás során a hajó megsérül. Amíg a többiek a javítással foglalkoznak, Dallas, Kane és Lambert elindulnak a baljóslatú, sötét és barátságtalan tájon, hogy felkutassák a jeladót. Hamarosan rábukkannak egy sohasem látott, furcsa formájú, hatalmas és elhagyott idegen űrjárműre. Eközben Ripley Anya segítségével rájön, hogy az adás figyelmeztetést tartalmaz, de a kapcsolat megszakadása miatt ezt már nem tudja közölni a felfedezőkkel. Dallas és társai behatolnak az idegen hajóba, ahol először egy mumifikálódott földönkívülire - az űrutasra - találnak, majd Kane egy gigászi üregben számtalan nagy tojásszerű tárgyra bukkan. Az egyikből egy pókszerű lény ugrik Kane-re, és a sisakot átmarva az arcára tapad. Dallas és Lambert visszacipeli a magatahetetlen, kómába esett elsőtisztet a Nostromóra. Ripley a fertőzésveszély miatt karantént rendelne el, de Ash beengedi a felfedezőket a fedélzetre. A robotdoki műszerei kimutatják, hogy a lény egy csövet dugott le Kane torkán, és ellátja oxigénnel, de tudattalan állapotban tartja. Amikor a kapitány és a kutatótiszt megpróbálják levágni a lényt, annak kiömlő savas vére átmarja a hajó több fedélzetét is. Ash vizsgálatai szerint az arctámadó gyakorlatilag sebezhetetlen. Időközben a két gépész elvégzi a szükséges javításokat, így a Nostromo képes felszállni. Rákapcsolódnak a finomító-komplexumra és elindulnak a Föld felé. Kane hamarosan magához tér, a fejéről levált arctámadó pedig elpusztul. A lényt Ash kérésére - és Ripley tiltakozása ellenére - elraktározzák, hogy a Földön alaposabb vizsgálatoknak lehessen alávetni. A hibernáció előtti utolsó étkezésen az elsőtiszt éppen hihetetlen éhségét csillapítja, amikor rosszul lesz. Hihetetlen fájdalmakat él át, miközben mellkasát átszakítva előtör belőle egy újabb, kígyószerű szörnyeteg. A mellkasrobbantó eltűnik a hajó járataiban, mielőtt a megdöbbent űrhajósok bármit tehetnének. Kane temetése után a legénység nekilát, hogy elfogják a lényt, melynek embrióját az arctámadó rakta le a férfi mellüregébe. Maguk által készített eszközökkel indulnak el a kutatásra. Amikor Jones macska megzavarja a mozgásérzékelőt, Brett az állat keresésére indul. A C fedélzeten azután megtámadja egy embernél magasabb, erős, gyors és halálos, rémálomba illő idegen lény, mely a mellkasrobbantóból fejlődött ki. A szörny megöli a gépészt, majd elhurcolja. A legénység megmaradt tagjai újabb tervet ötölnek ki: mivel az idegen a légaknákban közlekedik, megpróbálják lángszórók segítségével kiszorítani az űrbe. Dallas kapitány - miután Anya sem tud tanácsot adni a lény elpusztításával kapcsolatban - egyedül indul el a szűk járatokban, de a bestia őt is elkapja. Időközben Ripley-ben egyre erősödik a gyanú, hogy Ash - akit váratlanul, az út megkezdése előtt helyeztek át a Nostromóra - valamiért védi az idegent. Mint új parancsnok, az altiszt felteszi kérdéseit Anyának. Kiderül, hogy Ash a 937-es Különleges Utasítás alapján cselekszik, mely szerint akár a legénység feláldozása árán is a Földre kell juttatni az idegent, biofegyver kifejlesztése céljából. A tudományos tiszt váratlanul rátámad Ripleyre, és csak Parker és Lambert közbelépése menti meg az életét. A küzdelemben leszakad Ash feje, így társai rádöbbennek, hogy android. Mielőtt elégetnék, a robot elmondja, hogy a Társaság szándékosan térítette a Nostromót az LV-426-ra, az idegen megszerzése céljából. A három megmaradt űrhajós elhatározza, hogy a Narcissus mentősiklón menekülnek, majd felrobbantják a Nostromót és vontatmányát. Miközben Parker és Lambert a szükséges felszerelést szedik össze, a fenevad megtámadja őket és mindkettőjükkel végez. Ripley beélesíti a hajó önmegsemmisítő rendszerét, és Jones-szal a Narcissushoz siet. Ekkor rádöbben, hogy a lény mentőhajón van. Kétségbeesetten rohan vissza az önmegsemmisítőhöz, de azt már nem tudja leállítani. A kompról időközben eltűnik az idegen, így az altiszt az utolsó pillanatokban beindítja a kis járművet, majd éppen elég távolságra jut, mielőtt a Nostromo hatalmas robbanások közepette semmivé válik. A lány a mélyálomra készülődik, amikor szörnyű felfedezést tesz: az idegen elrejtőzött a mentőhajóban. Kezdetét veszi a végső harc, melynek során Ripley űrruhát ölt, és sikerül a lényt a vákuum, egy szigonypisztoly, majd a hajtóművek segítségével kilöknie a járműből. Végül a Nostromo legénységének egyetlen életben maradt tagja és Mr. Jones hiperálomba merülve várják, hogy a szerencse valaki útjába sodorja kis hajójukat...
20TH CENTURY FOX a Brandywine - Ronald Shusett produkciója Ridley Scott filmje
Tom Skerritt Sigourney Weaver Veronica Cartwright Harry Dean Stanton John Hurt Ian Holm és Parker szerepében Yaphet Kotto
zene Jerry Goldsmith vezényel Lionel Newman ügyvezető producer Ronald Shusett forgatókönyv Dan O'Bannon történet Dan O'Bannon és Ronald Shusett producer Gordon Carroll, David Giler és Walter Hill rendező Ridley Scott
A L I E N
társproducer Ivor Powell filmvágó Terry Rawlings vezető operatőr Derek Vanlint látványtervező Michael Seymour művészeti rendezők Les Dilley és Roger Christian az 'Idegen' tervezője H. R. Giger az 'Idegen' fej-effektusok alkotója Carlo Rambaldi a különleges effektusok főfelügyelői Brian Johnson és Nick Allder főcím-terv Steve Frankfurt Communications, R. Greenberg Associates, Tony Silver Films látványterv-konzultáns Dan O'Bannon tervezőművész Ron Cobb szereposztás (USA) Mary Goldberg szereposztás (Anglia) Mary Selway produkciós menedzser Garth Thomas építésvezető Bill Welch floor effektek főfelügyelője Allan Bryce különleges effektus technikusok David Watkins, Phil Knowles, Roger Nichols, Dennis Lowe, Neil Swan, Guy Hudson vágó Peter Weatherley hangvágó Jim Shields, G.B.F.E. párbeszéd-vágó Bryan Tilling produkciós hangkeverő Derrick Leather újrarögzítés keverője Bill Rowe újrarögzítés asszisztense Ray Merrin Dolby hang tanácsadó Max Bell zenei vágó Bob Hathaway első vágóasszisztens Les Healey vágóasszisztensek Peter Culverwell, Bridget Reiss, Peter Baldock, Maureen Lyndon első rendezőasszisztens Paul Ibbetson rendezőasszisztensek Raymond Becket, Steve Harding produkciós asszisztens Valerie Craig folytonosság Kay Fenton produkciós könyvelő Bill Finch a producerek segédei Alice Harmon, Lori Covel a rendező segédje Sandy Molloy tanuló rendezőasszisztens Bob Jordan produkciós igazgató Mark Haggard jelmeztervező John Mollo ruhatár főfelügyelő Tiny Nicholls smink főfelügyelő Tommy Manderson smink Pat Hay fodrász Sarah Monzani díszletdekorátor Ian Whittaker művészeti rendezőasszisztensek Jonathan Amberston, Benjamin Fernandez főkellékes Dave Jordan produkciós beszerző Jill Quertier tervezőművészek Jean 'Moebius' Giraud, Chriss Foss főács George Gunning fővakoló Bert Rodwell fő festő John Davey kis 'Idegen' formák társtervezője és készítője Roger Dicken további 'Idegen' mechanikák Carlo DeMarchis, Dr. David Watling 'Idegen' effektusok koordinátora Clinton Cavers matt-festmény művész Ray Caple vezető modellező Peter Voysey modellezők Eddie Butler, Shirley Denny, Patti Rodgers fő forgatócsoport kamera fókusz Adrian Biddle, Colin Davidson bühnés Jimmy Walters fővilágosító Ray Evans elektronikai és video koordinátor Dick Hewitt miniatúra effektusok vezető operatőr Denys Ayling operátor David Litchfield fókusz Terry Pearce bühnés Peter Woods vezető modellkészítők Martin Bower, Bill Pearson hirdetési és népszerűsítési tanácsadók Stanley Bielecki, Charles Lippincott a forgatócsoport újságírója Brian Doyle standfotós Bob Penn különleges optikai effektusok Filmfex Animation Services Ltd. különleges grafikai effektusok Bernard Lodge 'Idegen' Bolaji Badejo kaszkadőr koordinátor Roy Scammell kaszkadőr Eddie Powell 'Anya' hangja Helen Horton 'Jones' idomítója Animals Unlimited további zenék Howard Hanson Szimfónia No. 2. ('Romantika'), W. A. Mozart Eine kleine Nachtmusik rögzítve DOLBY STEREO-ban
szereposztás Dallas Tom Skerritt Ripley Sigourney Weaver Lambert Veronica Cartwright Brett Harry Dean Stanton Kane John Hurt Ash Ian Holm Parker Yaphet Kotto
Panavisionnel felvéve színek Eastman Kodak előhívás Rank Film Laboratories nyomtatás DeLuxe világítás Lee Electrics video felszerelés Sony U.K. Ltd.
Készült a Twentieth Century-Fox Limited megbízásából a Shepperton Stúdióközpontban és a Bray Stúdióban, Windsor, Anglia. Utómunkálatok E.M.I. Elstree Stúdió, Anglia. Zenei felvételek Anvil Recording Stúdió, Denham, Anglia. Forgalmazza a Twentieth Century-Fox Film Corporation. |